UTM (Urchin Tracking Module) to specjalny ciąg znaków dodawany za właściwym adresem URL.
Tworząc klikalną reklamę (baner, link do strony w artykule sponsorowanym, newsletter, etc.) wyposażamy ją w dodatkowy ciąg znaków, czyli właśnie kod UTM. Jest on rozpoznawany przez Google Analytics i dlatego możemy z bardzo dużą precyzją dowiedzieć się ile razy dana reklama, dany link został kliknięty.
Kod UTM składa się z pięciu części, pięciu znaczników, w tym trzy* są obowiązkowe a dwa ostatnie możesz zastosować opcjonalne.
Oto zwykły link:
www.7080.pl
a oto link oznaczony UTM’em:
www.7080.pl/?utm_source=newsletter&utm_campaign=promocja_lato&utm_term=onet&utm_content=tekst2
Łatwe, prawda? W Google Analytics Universal, w zakładce „Pozyskiwanie” będziemy teraz już wszystko widzieli. (W GA4 w zakładce Raporty>acqusition>traffic acqusition: source/medium)
Czyli skąd pochodzi kliknięcie, jaki nośnik je wygenerował, w ramach jakiej kampanii, przy użyciu wyrażenia czy kreacji.
Stworzyć UTM’a możemy ręcznie ale ja polecam odwiedzić oficjalną stronę Google Campaign URL Builder, gdzie w łatwy sposób tag zostanie skontruowany przez kreatora to, co ważne mamy możliwość zamienienia go w krótki kod. Jest to ważne, gdyż ukrywamy przed odbiorcami, parametry UTM’u…
Link oznaczony UTM'em odnajdziemy w Google Analytics Universal, w zakładce „Pozyskiwanie” > Cały ruch> źródło/medium.
W GA4 w zakładce Raporty>Zaangażowanie>traffic acqusition: źródło/medium)
Magni dolores eos qui Ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet