Monomit Campbella, jest znany jako "podróż bohatera". To struktura narracyjna zaproponowana po raz pierwszy przez Josepha Campbella w jego książce „Bohater o tysiącu twarzy”. Jest to powtarzający się wzór, który można znaleźć w wielu różnych mitach, legendach i opowieściach z różnych kultur na całym świecie.
Podróż bohatera jest często wykorzystywany w reklamie. Dlaczego tak jest przeczytaj niżej.
Podróż bohatera to struktura uniwersalna i przekracza wszelkie bariery i granice. Każdy chce być postrzegany jako bohater, a zadaniem marki jest pokazanie potencjalnym klientom, że mogą właśnie takimi bohaterami być. Reklama zawierająca elementy podróży bohatera to doskonały sposób na dostarczenie klientom przydatnych i pouczających treści oraz pokazanie im, jak mogą stać się bohaterami własnej historii. Budowanie kampanii wokół formułowania docelowej publiczności jako bohatera pozwala wykorzystać emocjonalne więzi stworzone przez opowiadanie historii i skłonić ich do podjęcia decyzji o zakupie.
Podróż bohatera składa się z szeregu etapów, przez które przechodzi bohater lub protagonista, wyruszając w podróż i napotykając wyzwania i przeszkody. Te etapy obejmują wezwanie do przygody, przekroczenie progu, próby i testy, najgłębszą jaskinię, powrót i zmartwychwstanie.
W kontekście reklamy podróż bohatera może być wykorzystana do ustrukturyzowania narracji lub historii, która ma przemawiać do odbiorców i angażować ich emocjonalnie. Może to obejmować wykorzystanie elementów podróży bohatera do stworzenia poczucia przygody lub podniecenia lub wywołania uczucia empatii lub identyfikacji z bohaterem.
Wykorzystując podróż bohatera jako ramę, reklamodawcy mogą tworzyć fascynujące historie, które rezonują z odbiorcami i pomagają budować z nimi więź.
Campbell swoją teorię zawarł w książce “Bohater o tysiącu twarzy”. W niej też dowiódł i opisał, że wszystkie mity całego świata, łączy ta sama droga, którą przebywa bohater. Droga bohatera wywołuje u odbiorcy emocje i sprawia że utożsamiamy się z nim. Jest ona często wykorzystywana przy tworzeniu powieści, filmów czy nawet reklam. Oto dwanaście punktów tej podróży opracowanej przez Christophera Voglera.
Podróż bohatera to struktura narracyjna, która składa się z serii etapów, przez które przechodzi bohater lub protagonista, gdy wyrusza w podróż i napotyka wyzwania i przeszkody. Etapy te między innymi obejmują:
Korzystając z tych ram, reklamodawcy mogą tworzyć atrakcyjne historie, które rezonują z odbiorcami i pomagają budować z nimi więź. Podróż bohatera to potężne narzędzie do tworzenia angażujących i skutecznych kampanii reklamowych, które inspirują, motywują i wpływają na odbiorców.
Do miana kultowej zaliczyć można reklamę z 2016 roku, wyprodukowaną dla Allegro, w ramach kampanii “English for begginers | Czego szukasz na święta?”. W ten sposób Allegro wypracowało całkiem nowy standard reklamy na rynku polskim. Reklamę wyreżyserował Szwed Jesper Ericstam. Zachwycały się nią media w całej Europie. To opowieść o starszym mężczyźnie, który pomieszkuje z psem. Pewnego dnia otrzymuje przesyłkę z książką do nauki angielskiego. Zaczyna naukę. Następnie pakuje się, wyrusza w długą podróż z Polski do Anglii. Reklama kończy się wzruszającą sceną, kiedy to trafia do domu syna i jego anglojęzycznej żony. Wita się z wnuczką słowami. “Hello, I’m your Grandpa”.
Poniżej znajdziesz, jak krok po kroku wygląda podróż starszego pana:
Model Campbella opisuje wzorzec narracyjny, który jest obecny w wielu opowieściach z różnych kultur. Według tego modelu, podróż bohatera składa się z kilku etapów, które obejmują wstęp, prośbę o pomoc, przygotowania, wędrówkę, zwrot akcji, zmianę i powrót. W reklamie, bohater może przechodzić przez te etapy, aby ostatecznie osiągnąć swój cel lub rozwiązać jakiś problem. Wędrówka bohatera może być przedstawiona w sposób atrakcyjny i ekscytujący, aby zachęcić odbiorców do skorzystania z danego produktu lub usługi.
W trzyminutowej opowieści można odnaleźć klasyczną podróż bohatera o jakiej wspominają badacze mitów. Przekaz reklamowy jest jasny. W Allegro znajdziesz wszystko to czego potrzebujesz, od podręczników do nauki języka angielskiego po walizki. Dzięki marce przeżyjesz prawdziwą przemianę, spełnisz swoje pragnienia, przede wszystkim te najważniejsze dla Ciebie. Musisz jedynie wykonać pierwszy krok.
Magni dolores eos qui Ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet