4 podstawowe kwestie abyś mógł tworzyć zwycięskie reklamy na Facebooku
2023-02-03Dodanie API konwersji Facebooka do WordPressa bez znajomości kodowania
2023-02-28Kampanie bywają różne. Reklamy bywają różne. Są lepsze, są i gorsze. No dobrze, ale wyobraź sobie, że uruchomiłeś kampanię. Budżet przeznaczyłeś na reklamę banerową, newslettery, AdWords i płatne artykuły. Czy możesz powiedzieć, które z zakupionych mediów były najbardziej skuteczne i przyniosły Ci zwiększony ruch albo sprzedaż na twojej stronie internetowej? Tak, przejrzałeś to, do czego zmierzam – jeśli wykorzystasz kod UTM i Google Analytics odpowiesz na wyżej zadane pytanie w mgnieniu oka.
Czym jest kod UTM?
UTM (Urchin Tracking Module) to specjalny ciąg znaków dodawany za właściwym adresem URL.
Tworząc klikalną reklamę (baner, link do strony w artykule sponsorowanym, newsletter, etc.) wyposażamy ją w dodatkowy ciąg znaków, czyli właśnie kod UTM. Jest on rozpoznawany przez Google Analytics i dlatego możemy z bardzo dużą precyzją dowiedzieć się ile razy dana reklama, dany link został kliknięty.
Budowa kodu UTM
Kod UTM składa się z pięciu części, pięciu znaczników, w tym trzy* są obowiązkowe a dwa ostatnie możesz zastosować opcjonalne.
- utm_source* – tu określ źródło, czyli to gdzie rekalma się pojawia, np. Google, nazwa witryny gdzie jest reklama, Twitter, Facebook, Instagram, Flickr, etc,
- utm_medium* – dopisz nośnik reklamy, może to być baner, newsletter, artykuł… proste, prawda?
- utm_campaign* – wpisz nazwę kampanii w ramach której się reklamujesz, może to być wyprzedaż 2017, obniżka weekendowa…
- utm_term – tutaj możesz wpisać po jakich słowach kluczowych jest reklama odnajdowana
- utm_content – ważne jeśli testujesz lub potrzebujesz lepszego uszczegółowienia linku, np. test A, test B lub nazwa kreacji „buty na białym tle” , „buty na niebieskim tle”, dzięki temu określisz która z wersji reklamy jest lepiej odbierana przez odbiorcę.
Praktyka
Oto zwykły link:
www.7080.pl
a oto link oznaczony UTM’em:
www.7080.pl/?utm_source=newsletter&utm_campaign=promocja_lato&utm_term=onet&utm_content=tekst2
Łatwe, prawda? W Google Analytics Universal, w zakładce „Pozyskiwanie” będziemy teraz już wszystko widzieli. (W GA4 w zakładce Raporty>acqusition>traffic acqusition: source/medium)
Czyli skąd pochodzi kliknięcie, jaki nośnik je wygenerował, w ramach jakiej kampanii, przy użyciu wyrażenia czy kreacji.
Jak stworzyć tag?
Stworzyć UTM’a możemy ręcznie ale ja polecam odwiedzić oficjalną stronę Google Campaign URL Builder, gdzie w łatwy sposób tag zostanie skontruowany przez kreatora to, co ważne mamy możliwość zamienienia go w krótki kod. Jest to ważne, gdyż ukrywamy przed odbiorcami, parametry UTM’u…
Gdzie odnaleźć UTMa w Google Analytics?
Link oznaczony UTM'em odnajdziemy w Google Analytics Universal, w zakładce „Pozyskiwanie” > Cały ruch> źródło/medium.
W GA4 w zakładce Raporty>Zaangażowanie>traffic acqusition: źródło/medium)