Darmowe narzędzia dla marketera – część 01
2023-10-16Inwestycja w markę vs. konkurencyjne ceny: Co Wybrać?
2023-11-23YouTube - Skuteczny sposób na dotarcie do klientów
Reklama na YouTube oferuje skuteczny sposób dotarcia do ogromnej grupy potencjalnych klientów. Jest to ważne obecnie, w erze cyfrowej, kiedy to media linearne tracą na popularności. YouTube, będący drugą najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie oferuje wiele możliwości promocji dla firm. W niniejszym tekście przedstawię kluczowe możliwości związane z reklamą na tej platformie, Warto się z nimi zapoznać, aby skutecznie wykorzystać jej potencjał.
Formaty reklam na YouTube
YouTube udostępnia różnorodne rodzaje reklam, ale warto zwrócić uwagę na trzy kluczowe kategorie: reklamy możliwe do pominięcia, reklamy niemożliwe do pominięcia oraz bumpery reklamowe. Poniżej przedstawiam tabelę zawierającą formaty reklamowe oraz ich charakterystyczne cechy.
W zależności od celów kampanii i preferencji odbiorców, wybór odpowiedniego formatu reklamy na YouTube może mieć istotny wpływ na efektywność promocji.
Reklamy możliwe do pominięcia
można je pominąć po 5 sekundach
Idealne do promocji dłuższych treści wideo
Maksymalna długość filmu:
- 6 minut
Gdzie wyświetlają się reklamy?
- początek i środek filmu
Platforma:
- komputery
- urządzenia mobilne
- telewizory
- konsole do gier
Reklamy niemożliwe do pominięcia
reklama musi być obejrzana w całości zanim rozpocznie się odtwarzanie filmu
Doskonałe do przekazywania istotnych informacji w krótkim czasie.
Maksymalna długość filmu:
- 20 sekund w Europie
Gdzie wyświetlają się reklamy?
- początek i środek filmu
Platforma:
- komputery
- urządzenia mobilne
- telewizory
- konsole do gier
Bumpery reklamowe
niemożliwa do pominięcia
Idealne do szybkiego przekazania głównego przesłania reklamy
Maksymalna długość filmu:
- 6 sekund
Gdzie wyświetlają się reklamy?
- początek filmu
Platforma:
- komputery
- urządzenia mobilne
- telewizory
- konsole do gier
Modele licytacji
Tworzenie reklam na YouTube odbywa się za pośrednictwem platformy Google Ads i następnie są one publikowane w ramach systemu licytacyjnego.
docelowe CPM
- koszt tysiąca wyświetleń
- brak optymalizacji
Ze względu na brak optymalizacji nie zalecam stosowania tego modelu.
docelowe CPV
- koszt za wyświetlenie
- optymalizacja dla obejrzenia
Obejrzenie to odtworzenia przynajmniej 20-30 sekund filmu lub kliknięcie w reklamę.
I wciąż nie jest to optymalizacja pod zdarzenie, więc odradzam tego stosowanie tego modelu. Bo chyba nie zależy ci na wyświetleniach ale na z
maksymalizacja konwersji
- koszt za wyświetlenie
- maksymalizacja konwersji w ramach ustalonego budżetu
Strategia reklamowa, w której celem jest osiągnięcie jak największej liczby konwersji (np. zakupów, rejestracji) przy określonym budżecie, a opłata za reklamę jest naliczana na podstawie ilości wyświetleń.
Co to jest konwersja?
Konwersja to po prostu to, kiedy ktoś robi to, co firma lub reklama chce, żeby zrobił.
Na przykład, jeśli firma chce, żebyś coś kupił, to konwersją będzie, gdy to rzeczywiście kupisz.
Konwersją może też być wypełnienie formularza, zasubskybowanie kanału, przejście na odpowiednią podstronę, zapisanie się do newslettera... i tym podobnie.
Konwersja to takie odpowiednio oznaczone działanie, że reklama zadziałała i przekonała cię do działania.
docelowe CPA
- wykorzystuje historię konwersji aby uzyskać niższe CPC (koszt jednego kliknięcia)
- tak ustawia licytację aby uzyskać maksymalną ilość konwersji w ramach ustalonej przez ciebie kwoty za 1 konwersję/akcję (cost per action).
Strategia w ramach której możesz uzyskać większą sprzedaż, jednocześnie ograniczając koszt kliknięć, które do niej prowadzą.
Podpowiedź: najlepiej wcześniej zbudować historię konwersji w modelu "maksymalizacja konwersji" i po uzyskaniu co najmniej 100 konwersji, określić koszt konwersji i przejść na model CPA, podając ten koszt.
Kierowanie kontekstowe reklam na YouTube niedostępne od 2023 roku
W związku z tym, że na powszechne metody kierowania w marketingu online nakładane są coraz większe ograniczenia systemy reklamowe Google pomalutku wycofują się z tych strategii.
Od 2023 roku reklam na YouTube dlatego nie można kirować na:
- kanały
- słowa kluczowe
- tematy
Google rekompensuje to wykorzystaniem w traktowaniu sztucznej inteligencji. Google dysponuje bazą zachowań swoich użytkowników i jest w stanie lepiej dopasować odbiorców niż jakikolwiek marketingowiec.
Dostępne typy targetowania
- kierowanie demograficzne
- odbiorcy którzy wcześniej weszli w interakcję z twoimi treściami (remarketing)
- podobne segmenty (look a like)
Podsumowanie
bla bla bla