Efekt halo
2024-02-02Wdrożenie Consent Mode na stronę za pomocą Google Tag Managera
2024-04-01Co to jest Consent Mode?
Consent Mode (czyli tryb zgody) to mechanizm, który pomaga firmom lepiej zarządzać zgłoszeniami dotyczącymi zgody na przetwarzanie danych użytkownika. Consent Mode jest zgodny z GDPR oraz DMA. 6 globalnych firm uznanych za “strażników” musi stosować politykę zbierania zgód do Digital Markets Ads) na terenie Unii Europejskiej.
Consent Mode umożliwia stronom internetowym na dynamiczne dostosowanie sposobu zbierania i wykorzystania danych użytkownika w oparciu o jego indywidualne preferencje. Wprowadzenie tego mechanizmu pozwala właścicielom stron nie tylko zwiększyć zaufanie użytkowników, ale także zachować zgodność z rosnącą liczbą przepisów, które dotyczą ochrony prywatności danych.
W Unii Europejskiej obowiązują surowe przepisy, takie jak Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (General Data Protection Regulation), które wymaga, aby użytkownicy wyrazili świadomą i jednoznaczną zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych. Consent Mode umożliwia stronom internetowym ustawienie różnych poziomów zgody, tak aby można było dostosować zbieranie danych do wyrażonych preferencji użytkowników.
Ponadto od 2 maja 2023 roku DMA obowiązuje w Unii Europejskiej oraz Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) DMA (Digital Markets Ads). Jego celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji na rynkach cyfrowych, a także ochrona użytkowników online i wsparcie innowacyjnych firm działających w sektorze cyfrowym. W ramach DMA zidentyfikowano 22 usługi w ramach sześciu firm (tzw. “strażników”), takich jak Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft, które są uważane za “core platform services”. Firmy te mają czas do 6 marca 2024 roku na dostosowanie się do przepisów DMA, w przeciwnym razie mogą być ukarane grzywnami do 10% ich światowego obrotu.
Różnice pomiędzy DMA a GDPR
Oto kilka kluczowych różnic między DMA a GDPR:
Zakres regulacji:
- DMA koncentruje się na konkurencyjności rynku cyfrowego i obowiązkach dużych platform internetowych.
- GDPR dotyczy ochrony prywatności danych osobowych wszystkich obywateli UE.
Podmioty regulowane:
- DMA dotyczy głównie dużych platform internetowych (tzw. “strażników”).
- GDPR obejmuje wszystkie podmioty przetwarzające dane osobowe.
Cel:
- DMA ma na celu stworzenie uczciwego rynku cyfrowego.
- GDPR ma na celu ochronę prywatności i praw obywateli w zakresie przetwarzania danych osobowych.
Obszar działania:
- DMA skupia się na konkurencji i rynku cyfrowym.
- GDPR obejmuje wszelkie aspekty przetwarzania danych osobowych.
Consent Mode umożliwia stronom internetowym na dynamiczne dostosowanie sposobu zbierania i wykorzystania danych użytkownika w oparciu o jego indywidualne preferencje.
Jakie są konsekwencje braku Consent Mode?
No powiedzmy od razu że nie dostaniesz kary w wysokości 20 milonów euro. to grodzi raczej wspomnianym “strażnikom”. Jednak bez Consent Mode niektóre funkcje Google, takie jak Google Analytics, Google Ads i Google Tag Manager, mogą nie działać poprawnie.
Ponadto użytkownicy mogą stracić zaufanie do Twojej strony, jeśli nie będą mieli kontroli nad wykorzystywaniem swoich danych.
Podsumowując brak Consent Mode może skutkować
- ograniczonym dostępem do danych analitycznych,
- utrudnić targetowanie reklam,
- zmniejszyć szanse na pozyskanie nowych użytkowników,
- zwiększa ryzyko utraty reputacji.
Jak sprawdzić czy strona ma dobrze wdrożony Consent Mode?
Jeśli nIe wiesz czy Twoja strona internetowa poprawnie zbiera zgody na ciasteczka możesz to łatwo sprawdzić w Google Analytics 4. Wystarczy kilka kliknięć:
- Wskocz do GA4 i wybierz zakładkę "Administracja".
- Kliknij “Ustawienie usługi” > “Zbieranie i modyfikowanie danych” > "Strumienie danych" i wybierz ten, który chcesz sprawdzić.
- Otwórz zakładkę "Ustawienia dotyczące wyrażania zgody".
- Voila! W mgnieniu oka zobaczysz, czy Twoje wdrożenie jest zgodne z ciasteczkowym prawem.
Przy okazji możesz też sprawdzić czy poprawnie wyświetlasz baner z informacją o ciasteczkach. Czy użytkownicy mogą wyrazić zgodę na różne rodzaje ciasteczek? Czy Twoja strona respektuje wybory użytkowników?
Dbaj o swoje ciasteczka!